Nov 10, 2011

Aidil Adha saya .....

Assalamualaikum....

Cerita hari raya saya ...tahun ni dapat balik kampung sebab cuti pun panjang .Walau husband tak ada tapi saya drive sendiri.Konvoi dengan adik .Balik sini ambil supir...heheheh anak saudara saya ...Hampir setiap tahun kami sekeluarga buat ibadah korban.Rasanya sejak tahun 1996.Saya pun dah tak ingat dah berapa ekor saya join.Ada masa saya tak join tapi sejak saya kahwin rasanya tak pernah sekali pun miss .Tahun ni kami korban kerbau sebab dah banyak lembu so kami decide korban kerbau .Ok juga dagingnya ...sedap.
.Setiap kali hari raya juga tak lepas buat lemang.Kalau Aidil fitri buat 2x sebab ada 2 groupkan...1 group yang beraya di kampung dan satu group lagi beraya dengan mentua.So hari raya ke3 kami berkumpul lagi buat lemang lagi.Aidil adha buat lemang sekali saja la...
Isi pulut dalam buluh dan isi santan...saya buat ni tapi lari kejap nak snap gambar

 
Api untuk lemang ...kalau rasa seksi sorry lah ye ...hehehehe

Sedang dibakar ..masa ni memang mencabar dan cakap terus terang saya tak pernah ambil part bila time bakar ni ...rasa terbakar kulit...

Inilah kerbau korban kami...penyembelihan buat di ladang .Abang saya memang tukang sembelih so kami selalu siap awal.Ini hari raya pertama...Hujan renyai terpaksa buat di carporch je...

Semua adik beradik saya, tak ada orang luar .Dulu ada juga orang kampung join tapi sekarang orang kampung dah senang so dah banyak korban.Dulu selalunya keluarga kami saja yang buat so ramai lah dapat merasa...

4 comments:

  1. kak, meriahnya...siap bakar lemang tu..

    ReplyDelete
  2. Dekat kampung husband Yati pun camni. Satu rumah, satu ekor dia korban. Jadi banyak rumah la ada korban. Tak macam kat kampung Yati ni, dia orang korban banyak-banyak kat masjid dan surau.
    Bestnya, lemang! :)

    ReplyDelete
  3. Noen:memang setiap kali raya kami bakar lemang...ni tak banyak sebab buluh besar ,kalau aidilfitri sekali bakar 40btg...

    ReplyDelete
  4. Kat kg kak suzi tak la semua rumah buat korban tapi boleh tahan juga la....dulu rumah kami je buat korban...lemang ni best bakar guna kayu rambutan

    ReplyDelete