Sep 23, 2012

Pokok keliling rumah je

Dah buang semua pokok kaduk ni ....kaduk tumbuh sepanjang tanah yang saya bersihkan tu ....

Dah kemas semuanya ....Pokok yang kecil ni pokok kucai .Saya ambiol benih dari rumah kakak saya dan bawa ke KL.Bila dah lama saya biakkan .Dah ada 4 pasu kucai .Lepas lah goreng mee.Hampir 10 tahun saya jaga kucai ni

Kena bersihkan sebab limau ni dah nak berbuah.Nak kena alih kari ni sebab nak bagi runag untuk limau ni membesar
Assalamualaikum ....

Isnin lepas masa cuti tu sepanjang pagi kemaskan kebun saya .Bukan kebun pun cuma tanaman yang nak digunakan hari-hari .Semak sangat dah .Pokok kaduk dah jadi macam hutan .Bukan dah jadi herba garden tapi dah jadi hutan herba.Heheheeh

Banyak pokok ni saya tanam bila saya masuk rumah .Cuma kucai tu je memang saya dah jaga lama.Sejak duduk di rumah sewa di Jalan Kuching lepas pindah Seksyen 8 BBB dan rumah ni pula .

Senang ada pokok ni sebab kalau nak masak ambil je.Serai pun saya dah buang sebab dah lama .Nak kena tanam semula.Macam kebun getah pula tanaman semula .

Oklah sampai sini dulu lah cerita tanaman saya ni ....
Kalai nak tip tanaman jangan tanya ....hehehe bukan pakar

6 comments:

  1. nampak orang ada tanam untuk menanam ni mcm best jer kan... kalau sendiri nak tanam rasanya dah lama mati pokok2 tuh hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mila ...untung kot saya ni kalau tanam mesti hidup cuma gemuk ke tak gemuk je.Kalau kakak atau abang dtg kena bebl la sebab tak jaga pokok ...heheheh

      Delete
  2. haha.. baru nak tanya.. bukan pakar pun tapi dah jaga pokok kucai 10 tahun..kira pakar la tu.. hehehe..

    bestnya.. tak tanam pokok mangga ke kak? kat area umah saya ni tgk org tanam, pastu buah bergayut-gayut.. terliur plak.. hehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahah zila akak biar je kucai tu .X susah nak jaga cuma kadang ada naik rumput sama ngan pokok kucai itu cabut la pas tu siram jelah .kadang seminggu 1x kot siram ...heheheh
      mangga ada baru tanam kat belakang itu husband punya .tangan dia panas sikit

      Delete
  3. ada pokok basic2 yg kita guna hari2 untuk masak senangkan...sy tak minat sgt berkebun ni tp husband sy suka berkebun...alhamdulillah tak payah beli semua tu...dan dpt juga bg kat jiran sket2...hehe

    hr tu ad amik benih kucai kat umah mak tp monyet jahat..dia cabut pokok kucai kami...huhu

    ReplyDelete
  4. Noen ...husband aka dia suka buang semak hahahah pokok malas nak tanam .
    Yeke nasib baik monyet tak cabut kucai akak ni .Sekarang dah tak ada monyet sebab dah diterang tnah belakang tu .Yang ada lalat ...adoiiii tak tahan

    ReplyDelete