May 3, 2011

Sedih...geram....marah pun ada

Hari ni lesen nak kena renew so nak senang ke pejabat pos sahaja walaupun JPJ Bangi dekat je dengan rumah.Sekali kena blacklist la pula.Sudah ....nak kena pergi JPJ la pula.Dalam hati malas betul mesti lama ,mesti sangkut ,mesti akan ada perkara yang tidak memuaskan hati .

Sampai JPJ pukul 1030 di kaunter pertanyaan lesen kena blacklist so kena jumpa Pegawai kat Tingkat 1.Jumpa Pegawai dia bagi no giliran then kena tunggu sebab fail ada di JPJ Wangsa Maju.Saya sedang marah juga masa ni .Kenapa fail saya ada kat sana sebab saya tak pernah kesana.Jawab pegawai tu yang tu kena tunggu fail dari Wangsa Maju .Berapa lama? 30 min paling cepat 2-3 jam paling lama.Saya dah memang tak  ada mood sangat dah masa ni .Geram je...tapi as a ex-frontliner i cool down.Kita mesti juga menjadi seorang customer yang berhemah.Kenapa tak online saja kan ?...Pelik.....
Balik rumah then goreng ikan sambal je .Tak ada mood....nak menjahit pun apalah lagi walaupun dah ada 5 helai tudung dan baby quilt untuk disiapkan.
Pukul 12 saya dapat call dari JPJ bagitau blacklist sebab cermin gelap.Saya memang pernah kena tahan sebab cermin gelap.Saya drive Estima so cermin originalnya memang hitam.Masa beli dah kena kantoi bayar 350 untuk dapatkan kelulusan guna cermin gelap tapi rupanya duit tu untuk tukar cermin putih dan check di JPJ then tukar balik cermin hitam.Harga pula ikut kedai jual kereta.Tempat saya beli tu paling murah .Ada setengah tempat minta sampai seribu keatas.
Sebenarnya kereta saya dah tukar ke cermin putih.Buatan China RM1600 tinted pun RM1600.Cermin Estima lebar kalau tak tinted memang panas betul.Dan saya dah pun pergi ke JPJ untuk inspection cermin putih.Dah dapat pelepasan pun .Perkara tu dah setahun rasanya.Semua saya buat sendiri sebab masa tu husband outstation.Memang nasib bini surveyorkan ...hehehhehe.Rupanya perkara ni belum selesai....hari ni saya kena lagi bawa kereta saya dan surat pelepasan tu .Kalau anda ditempat saya marah tak? Dengan husband jauh then nak cari surat satu hal.Dah tak tau mana letak surat sebab dah settle.
Geram kan .....sebab kena buat kerja 2-3 kali walau kita dah buat dengan betul.
Sedih sebab tak ada tempat nak mengadu kalau ada suami saya memang senang hati lepaskan masalah ni untuk disettlekan.
Marah sebab kenapa la dia orang ni suka sangat buat benda yang menyusahkan kita.Bila kita dah settle kesalahan kita apalah salahnya bersihkan lah lesen dan saman tu.Kan...apalah salahnya....
Adakah saya ini masih dianggap pesalah lagi walau saya dah betulkan kesalahan saya ?
Suka nak entry cerita ni sebab lepas ni jangan jadi dengan orang lain.Dulu saya tak tanya JPJ tu lesen saya kena blacklist ke tak?Kalau dah kena blacklist dah bersih kan ke belum? Saya rasa menyesal sangat-sangat sebab dulu saya tak tanya habis-habis dengan JPJ.Hari ni dah menyusahkan saya .Pagi ke JPJ petang pun kena pergi lagi semata-mata nak cleankan blacklist yang dah saya clean kan ......
Sorry ye ...kena baca luahan saya ...rasa mau nangis je....

8 comments:

  1. kadang2 masaalah tu sebenarnya bukan dari kita,tapi kesilapan mereka,disebabkan kita ni memerlukan perkhidmatannya,diorang suka2 hati aje lah janji kerja mereka senang.

    ReplyDelete
  2. Sian kak Suzie. Sabor ye kak. Tu pasal orang takut kena dengan jpj, kalau polis, takpe lagi, boleh settle. Kalau jpj, macam ni la jadinya. Ada yang kena check puspakom balik, kalau tak, tak leh clear, tak leh buat roadtax.

    ReplyDelete
  3. Tq...tq...tadi dah settle ..dah dapat lesen pun.Dari pukul 230-500ptg.Tau tak nape blacklist ?sebab ada lagi satu saman masalah yg sama tapi dihantar oleh JPJ KL ke Besut.Bila tanya nape pula. tak tahu kenapa.Akak tanya lagi ada ke procedure cam tu ...tak ada...Aduh ..marah tak.Salah diaorg kita jadi mangsa...Jpj bangi dah cek JPJ KL ingat tak cek lagi.Padahal dah 7 bulan kes tu settle...Settle bulan 4 hanta saman lagi bulan 10...marah tak?Akak siap masuk dlm bilik sebab dah hilang sabar ...hahahha husband kata dasyat bini aku...heheheh...

    ReplyDelete
  4. kesian nyer suzie.... kalau sya dah panik tetibs blacklisted , cemana. dan lagi sya jugak bukan jenis smart organise segala bagai documentasi... bg sya kalau dah selesai... huhuhu... tak payah nak simpan lelama... dah kira archive....apa pun, aminnnnn... dah selesai..

    ReplyDelete
  5. SCLover....TQ stop here .hehehe jangan la buat macam tu.Husband memang very smart person.Resit shopping pun simpan.

    ReplyDelete
  6. Salam, mohon pertolongan. harap dapat maklumat - Kat mana saya nak beli cermin putih untuk estima? Minggu lepas check PUSPAKOM depa kata kereta saya kena tukar cermin sebab memang kereta tu ori cermin gelap. La ni takleh transfer nama... naya betoi!

    ReplyDelete
  7. Kes saya JPJ Tapah pon pelik tak tau nak buat cam mana.. Dah ulang alik. Asyik putar je. Ni nak ke KL. Saya dapat notice kat Kuantan Dan langkawi utk periksa cermin gelap dah plate kerwta tak mengikut specifications. Kena 2014.2015 kereta total lost. Claim dah dpt. Ni nak renew lesen x boleh. Dia nk i bawa kereta total lost tu. Dah buat tukar milik ngan insurance. Apa saya nak buat? JPJ kata kereta belum cancel... Haiz.. Tak habih2 cerita evo8 ni....

    ReplyDelete