Jun 14, 2012

Baju Kurung .....

Assalammualaikum ....hari ni hari Jumaat .15.6.2012 ...kalau ikut bulan orang putih ni genaplah 26 tahun Arwah abah saya meninggal. Kalau bulan Islam 15 Syawal .Tak tahu nak cakap perasaan tu ...masa tu saya baru 13 tahun .Ingat lagi bila mata abah ikut saya ke pintu masa saya nak ke sekolah.Saya bersekolah sesi petang dan kebetulan pula hari pertama peperiksaan pertengahan tahun .Petang tu paper BM dan tajuk karangan yang saya pilih Surat Kiriman kepada kawan anda untuk ucapan Takziah atas kematian Bapanya.Tak sangka kan ...Selalu saya balik naik bas tapi petang tu tiba-tiba abang saya ada depan pintu sekolah  atas motor .Mata merah tapi dia diam je ...tak cakap apa-apa .Dia diam je tapi bila sampai jalan rumah saya dah ramai orang .Saya diam lagi abang saya pun diam .....kemudian mak lang saya datang "abah  mu dah tak da".....Kami orang Batu Kurau memang cakap dialek Petani ,dan ada yang cakap utara.Saya cakap campur-campur.Aruah mak saya pula orang Muar so memang bahasa kami campur-campur. Masa tu  saya rasa menyesal pilih tajuk karangan tu .Dalam hati saya masa tu kenapa lah aku pilih karangan tu .Tapi bila dah semakin dewasa dah hilang lah suara hati jahat tu .Kalau saya pilih tajuk lain pun kalau abah nak pergi abah tetap akan pergi juga .
Abah saya sakit selama 6 bulan .Bermula December 1986 sampai lah Jun 1987.So bila naik form 1 saya kena naik bas.Rasa perit sebab sebelum ni saya selalu naik kereta atau motor.Lepas tu homework rajin tak siap sebab waktu pagi bila nak buat homework setiap masa tetamu datang melawat abah saya .Arwah abah saya ketua kampung so tetamu memang tak putus-putus.Lepas tu kadang-kadang abah kena tinggal di hospital hari Sabtu tiba giliran saya tunggu abah di wad.
Bila abah dah tak ada hidup kami susah juga , sebab nak jimat mak pernah guna merah  (dulu murah sangat sekarang beras tu mahal pula.) Beras tu kurang kanji bila makan dengan sup ke asam pedas ke tak sedap langsung .Tapi yang itu je ada makan jelah ...kadang mak saya beli beras hancur.Yang ini sedap sebab banyak kanji tapi mak jarang beli sebab susah juga nak dapat .Kalau abang saya yang beli beras baru lah kami makan best sikit .Sedih kan ...tapi rasanya macam cepat je zaman tu berlalu .Saya ada 4 abang 4 kakak dan 4 adik .Walau kami ni kategory miskin masa tu tapi ada yang lagi miskin dari kami masa tu di kampung  .So bersyukur jelah kan masa tu .

Panjang pula kan ...nak cerita baju kurung saya sebenarnya .....heheheh


Baju ni sempat pakai masa kenduri di Kota Tinggi .....Jaja bagi ole-ole dari Bandung ...hampir 2 tahun kot perap dalam almari baru jahit ...hehehe


Yang best kat sini ...lace ni beli masa ke Daiso Ikano ...1pcs RM5 ....cantik kan ...

Ini pula baju untuk kenduri di Alor star tapi tak jadi pakai ...hmmmmmmm .Tak pe esok nak ke Muar kenduri lagi ...saudara sebelah mak boleh melaram 

Punya la nak biku-biku tu ditangan jadi lah fesyen ni ...heheheh

Oklah sampai sini dulu jumpa lagi nanti yer ....Insya Allah .
Kena minum air banyak sekarang ni panas betul kan .....

3 comments:

  1. suzie... dah lama sya tak singgah sni... sesekali dapat jalan blog kawan2 , mmg seronok. berkongsi cerita:) raya rahun ni - merupakan raya ke-6 sya beraya tanpa ayah... 6 thn lalu ayah sya kembali buat selamanya - seminggu sebelum raya..(di saat2 smua orang menanti utk berseronok beraya) .. raya tahun ni- mak pulak hulang upaya... ntah... terasa hambar. apa pun itulah suratan hidup.. yh sihat n yg hidup kena teruskan..

    cantik baju tu.. kedua pun cantik..
    kalo pasang beading mcm stail sekarang ni..lagi meletops !! :)sya ni cakap aje -tp sya pun tak pandai mem"beading" ni..

    Selamat ulangtahun perkahwinan jugak..happy anniversary:) moga bahagia berkekalan dan di berkati Allah :)

    ReplyDelete
  2. Jamilah ....Mak saya dah 5 tahun pergi ...raya dah tak rasa apa-apa ,skrg raya balik rumah mentua je ...raya ke3 baru kami adik-beradik berkumpul kat rumah mak .
    Saya pun malas nak beading ni hehehe tapi ada juga lah buat tapi ikut suka saya jelah patternnya ...heheheh

    ReplyDelete
  3. Ramai yer adik beradik suzie. Mesti cabaran besar buat mak suzie untuk membesarkan anak2nya. MOga roh keduanya dicucuri Rahmat Ilahi.
    Arwah ayah saya meninggal 9 tahun lepas, tapi alhamdulillah mak masih ada dan masih sihat.

    ReplyDelete