Jun 26, 2013

Handmade face mask for haze

Assalamualikum....

Semalam tengok link yang mila bagi untu buat mask ni. Tapi semalam tak sempat nak godek mesin ada tetamu so terbantut kerja-kerja mesin jahit ni. Pagi ni nak ke sekolah terkejar la ke kedai keat seong. Hahahah kedai ni memang glamour  di bangi ,  kedai runcit tapi macam-macam ada. Barang jahit pun ada jual. So singgah kedai,  dia cakap dah habis. Pagi tadi wafi dengan sofiya tak ada mask lah. 

1 jam lebih saya di wet kitchen. Kitchen saya ni memang open. Bila dah nak siap tu hidung saya pedih macam berdarah hidung. Tapi belum lagi berdarah. Saya cepat- cepat masak dah kemas terus masuk rumah. Waktu tu dah hampir pukul 11. Widad nak ke sekolah pukul 12. Dalam masa sejam tu saya jahit juga mask ni untuk widad dan wafi. Wafi sekolah sampai pukul 5. Inilah yang saya dapat. 

Nak cepat tak ada lining dah hehehe selapis je lepas tu kemaskan dengan serger je. Widad punya saya letak getah sebab dia tak pandai nak ikat tali. Wafi saya jahit tali itu pun very simple. 


Yang ini saya jahit waktu petang. Saya buat 2 layer. Adik ipar saya kata boleh pakai cotton tapi elok dibasahkan dengan air. Maybe lembab kan kain kot. Adik ipar saya Aizan bekerja di farmasi hospital sultanah aminah jb. So bab ubat memang dia pakar. 


For boys saya guna warna biru. Cotton juga .


Sibuk je dengan pistol nak snap gambar pun susah. Ok sampai di sini dulu. Sekarang saya dan anak-anak dah mula minum air zamzam. Rasanya jerebu yang sebelum ni pun saya amalkan air zamzam. 
Sampai jumpa lagi ok. 

5 comments:

  1. ehh bagus jugak amalkan air zamzam tu kan.. kat rumah banyak lg air zamzam tuh tp mcm sayang jer nak minum, kena letak dlm peti sejuk baru anak nak minum (bajet mcm kat masjidilharam ler tuh,, sejuk)

    mmg perlu sgt ada mask ni, saya ni dah 2 weeks selsema tak kurang lg, smlm g jumpa doc, dah doc kata jd sinus plak huhu.

    ReplyDelete
  2. Salam kak.cantik mask tu..tini plan je nakk buat tp last2 husband beli..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam tini , malas dah nak pusing kedai jahit akhirnya

      Delete
  3. Mila saya punya tu pun dah berbulan. Sayang gak nak minum. Teruk betul kan. Hihihi
    Anak2 saya dah x bg makan ubat. Minum air zamzam ni je

    ReplyDelete