Aug 10, 2011

Homemade bubur lambuk

Semalam mentua datang sekejap sebab nak hantar biras saya nak ke Sudan.Saya plan nak masak nasi dan lauk pauk je tapi bila jumpa mentua dia kata nak buat bubur lambuk.So semalam makan bubur lambuk lah.Sedap tetapi sebab dah penat saya tak ada selera nak makan.Saya pula ABC ( Allah bagi cuti) hehehe anak-anak saya yang ajar.Nasi putih tetap kena masak sebab abah mesti berbuka dengan nasi .Tapi tak payah susah-susah lauk simple-simple pun dah ok....
Resepi homemade bubur lambuk saya ni dapat dari mentua ye ...

Bahan: Beras
Ikan bakar ,ambik isi dan tumbuk pecah-pecah..(semlm saya guna ikan kerisi)
udang
daging,/perut (rebus hingga empuk)
pucuk midin
pucuk kaduk
daun kesum
santan

Rempahnya
Bawang merah
bawang putih
halia
serai
lada hitam.

Cara: Masak nasi seperti bubur nasi ,bila nasi dah kembang masukkan bahan rempah dan udang,daging dan isi ikan.Bila dah masak semua masukkan sayur dan santan.RBiarkan mendidih sebentar.Rasakan dengan garam.

Sahur :
Terubuk goreng
sawi goreng
tapai ubi goreng
pisang goreng



Inilah belakang rumah saya.Pisang dah keluarkan jantungnya.Sekarang dah lama kera tak lepak -lepak belakang ni.Tapi banyak anjing la pula.
 Jantung pisang,ada kata pelik sebab jantung dan buah nye keatas.Pada fikiran saya ...heheheh nanti bila dah buah banyak dia akan merunduk kebawah.Tapi tak tahulahkan...Masa kat kampung manalah nak tengok jantung keluar ni.Bila dah kuning pisang baru cakap kat mak pisang dah kuning dan boleh tebang.Tebang jelah.Ini kat rumah sendiri kan, bila jantung keluar pun perasan...heheheh kelakar....Tak apa nanti kalau betul-betul pelik saya bagitau ...heheheh 

Ini Affan.Pantang on camera mesti nak suruh snap gambar dia.Siap buat aksi dengan berus gigi.Ingatkan dia ambil berus gigi nak buat pedang.Dia kan suka buat aksi pedang tapi hari ni baiklah pula nak tunjuk aksi berus gigi.

No comments:

Post a Comment