Aug 17, 2011

Invisible Zip......

Dibawah ni sebenarnya jubah untuk Widad.Jubah widad ni dah 4x jahit zip sembunyi tapi masih ternganga macam ni .Kecewa betul.....masa kat kelas lawa jer jahit bila kat rumah hahhhhh ternganga la pula....Tapi saya pejam je mata sebab dah tak larat nak tetas-tetas ni.Budak-budak ni suka je baju diaorang ni ...Baju anak-anak dah siap tinggal nak jahit baju saya jer.Lagi satu husband suruh buat bag balik kampung.Tak nak guna travel bag tu sebab nya berat.Nanti barang penuh sangat.Tahu jelah kalau dah balik kelantan semua benda nak bawa balik.


Malam ni dah malam ke 19.Saya dah mula tak tahu nak masak apa dan dah mula tak lalu makan masa sahur .Tetapi satu je saya masih rasa bersyukur sebab masih lagi setia berterawih di surau.Tak terasa lagi nak ponteng.hehehe kalau dulu time macam ni nak mula liat je...Dan saya juga dah mula berkira-kira nak membuat biskut dan kuih raya .Sekejap je kan....dah nak sampai 10 mlm terakhir.Hmmmmm minggu depan saya nak hantar Milah pembantu saya balik beraya ke rumah makcik dia di Ipoh.So malam 26 hingga la ke hari raya saya tak ada pembantu jadinya tak boleh lah saya ke surau .Solat Aidil fitri pun terlepaslah nampaknya.

Sebenarnya banyak juga menu saya buat tapi tak sempat nak snap.Selasa lepas saya buat kuih pau.Sedap tapi tak lawa.Kulit pau berkedut macam kulit orang tua.Malam tu juga saya ke uptown Jln Reko Bangi...saja jalan-jalan kot la ternampak tudung-tudung baru tapi tak ada pun.Baju kurung biasa-biasa saja ....cantik-cantik tapi tak suka sangat baju yang bersepah di pasaran.Saya suka yang pelik sikit .Akhirnya lepas puas berjalan beli teh ais jer....hahahah
Malam tadi menu berbuka nasi goreng cili kering.Saya tumbuk cili kering tak guna cili kering blender tu.Sebabnya banyak sangat nasi lebih dalam peti.Semasa krisis beras dulu saya mula belajar nasi lebih simpan dalam peti.Bila dah simpan 2,3x boleh buat nasi goreng.Kalau ada lebih sesudu pun saya simpan nanti boleh boleh jemput-jemput nasi .Kalau lebih banyak saya kukus dan makan je nasi tu.Nasi bila kita kukus jadi lembut dan macam nasi yang baru dimasak.

Selamat mengejar lailatulqadar

11 comments:

  1. ct pun sahur nasi goreng gak....

    ReplyDelete
  2. Balik kelantan jugak ke.. Husband saya pun org kelantan.. selamat menempuh traffic jem la kita kak.. ;)

    Pembantu akak org Malaysia ek..?

    Saya belum lagi buka or sahur dgn nasi goreng.. mee pun belum.. hehe.. hari2 makan nasi dgn lauk..

    ReplyDelete
  3. aiyahhh type2 hilang jooo.. no kena retype balik hehhe

    conceal zipper tuh guna tapaknya ke? saya ada tapak tp tak pernah cubo kikiki. adik saya kata kena jahit betul2 atas zip... camno tuh idok ler tau haha

    selalu jugak kukus nasi, mmg sedap jer lg nasi tuh. tp wat cekodok tak pernah, camno eks

    ReplyDelete
  4. suzie ... cantik corak jubah comel tu...zip sorok nih sya pun tak pernah cuba ..walau ada tapak zip tu... tiap kali nak cuba mcm malas jer...

    ReplyDelete
  5. Ct : hmmmm kalau buat nasi goreng cepat jer habiskan ...

    ReplyDelete
  6. Zila : Husband orag Besut tapi selalu turun Kota Bahru.Akak ingat lepas budak2 habis exam nak chow terus.Tapi tunggu lepas terawih la...sahur kat jalan.
    Pembantu akak orang kemboja ,makcik dia ada kat sini ,dlu pernah janji kalau affan dah besar dia boleh raya ngan makcik dia

    ReplyDelete
  7. Mila:a'a ,memang kena guna tapaknya.dah belajar pun tapi masalah nya bila buat sorang2 tak menjadi.
    Jemput nasi tu buat jemput macam biasa nasi tu tumbuk sikit bagi hancur.tak pun blender ngan tepung buat lempeng nasi.

    ReplyDelete
  8. SCLover : kain tu vietnam cotton.Saya pun baru pandai jahit lepas ke kelas tu.Kain ni pula bila jahit dia suka tertarik maybe sebab lembut sangat kot....jenuh la tetas jer

    ReplyDelete
  9. balik klate?sy pun..kiki

    biasanya klo guna tapak zip sorok tu xde masalah..klo guna tapak zip biasa yg jadi ternganga mcm tu..setakat ni xde masalah dh jahit zip sorok ni..dh addicted la plak.senang dan cepat..hehe

    ReplyDelete
  10. NoEn: a'a balik klate...ye ke tula dok practice tu biar tak cantik nanti lama-lama nanti mesti cantik kan...heheheh nak sedapkan hati

    ReplyDelete
  11. Kak Suzie,
    esok, raya kedua, Yati pun akan balik kelantan, kampung suami. Yati lagi la tak tau jahit invisible zip tu. Tapi Yati pun simpan nasi semalam kalau tak habis, dalam peti ais. Boleh buat nasi goreng. :)

    ReplyDelete