Aug 18, 2011

Nasi Sup Siam


Malam tadi berbuka dengan nasi sup siam.Resepi ni dapat dari mak saudara husband.Sedap sebab ada masam dan pedas.Anak-anak memang suka ,semalam siap suruh stop makan sebab dia makan sampai habis nasi.Hehehe saya pula lupa nak lebihkan sikit nasi.
Resepi :
Daging dihiris kecil-kecil ,macam hujung jari kelingking .Perap dengan sos nampla selama sejam.Sos ikan ke ,sos sotong ke .Selalu saya beli brand Muslim Best tapi baru ni ada kat TV sos sotong dari Thai memang halal.Thai pun ada pusat penyelidikan halal macam kat Malaysia juga.
Kemudian cili kering diblender dengan bawang merah,bawang putih dan halia.Tumis cili ni kemudian masukkan daging.Masaklah sampai masak dan masuk garam dan gula .Kadang saya tak letak gula pun.

Untuk sup pula daging direbus dengan bawang merah ,bawang putih dan halia.Daging tak payah banyak just untuk ambil air daging je.

Nasi pula masak lembut sikit.Selalu saya masak bila nak makan jer nasi baru masak.Maknanya nasi masih basah-basah lagi ...
Sediakan ikan bilis goreng,bawang goreng,cili padi,limau nipis atau kasturi (untuk hiasan)
Dah siap semua tu boleh lah makan.Masuk nasi letak daging,ikan bilis ,bawang goreng,cili padi,daun sup perah limau last masukkan sup.Sup tu letak biar nampak macam kuah.So kena makan dengan sudu.Siap.Selamat mencuba yer.


Kat bawah ni pula puding karamel.Senang juga.Masak gula untuk buat gula hangus. Dah masak masukan dalam loyang. 5 biji telur ,3 keping roti ,susu pekat dan air.Blender sampai hancur.Kemuadian tuang adunan ni ke dalam loyang gula hangus tadi.Kemudian kukus hingga masak.Dah masak jangan lupa terbalikkan yer nanti tak nampak la macam gambar kat bawah ni ...hehhehe....macam ada pengalaman jer....Kalau tak masukkan roti pun boleh tapi terasa sangat telur so saya lagi suka masukkan roti.Kakak ipar punya resepi.



Oklah selamat mencuba semua yer....

4 comments:

  1. kak suzi ..ape beza sup siam n sup kita?..

    ReplyDelete
  2. Sup tu plain sup je cuma sambal daging tu yang special sebab perap dengan sos siam

    ReplyDelete
  3. Sup siam sedap. Ada masam-masam dan pedas sikit, kan. :)
    Selamat hari raya, kak Suzie. Maaf zahir batin.

    ReplyDelete